Αυτή είναι η ελληνική μετάφραση του εγγράφου "Μετατροπή σύμφωνα με τα Πρότυπα του Παγκόσμιου Ιστού ή πώς να βελτιώσετε εύκολα τον δικτυακό σας τόπο".
Το πρωτότυπο έγγραφο βρίσκεται στη διεύθυνση http://www.w3.org/QA/2003/03/web-kit.

Μετάφραση: Αντρέας Γιαννακουλόπουλος και Ρουμπίνη Οικονομίδου
Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜME - ΕΜΜΕ, ΕΚΠΑ

Η παρούσα ελληνική έκδοση βρίσκεται στη διεύθυνση http://www.media.uoa.gr/~andreas/web/switch/.

Copyright
© 1999 W3C (MIT, INRIA, Keio), με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος. Ισχύουν οι κανόνες του W3C σχετικά με τη νομική ευθύνη, το σήμα κατατεθέν, τη χρήση του εγγράφου και την άδεια του λογισμικού.

Μετατροπή σύμφωνα με τα Πρότυπα του Παγκόσμιου Ιστού
ή πώς να βελτιώσετε εύκολα τον δικτυακό σας τόπο

Κατάσταση

Αυτό το άρθρο έχει παραχθεί στο πλαίσιο των εργασιών του Quality Assurance Interest Group του W3C [Κοινοπραξία του Παγκόσμιου Ιστού]. Παρακαλείστε να στείλετε οποιαδήποτε δημόσια ανατροφοδότηση στο άρθρο στη δημόσια αρχειοθετημένη λίστα ηλεκτρονικής επικοινωνίας public-evangelist@w3.org ή για ιδιωτική ανατροφοδότηση στον Karl Dubost στη διεύθυνση karl@w3.org.

Ο συγγραφέας ευχαριστεί όλους όσους έχουν αφιερώσει χρόνο για επισκόπηση και ιδέες.

Μετάφραση

Η μετάφραση αυτού του κειμένου είναι ευπρόσδεκτη. Παρ' ολα αυτά, πριν ξεκινήσετε τη μετάφραση, παρακαλείστε να βεβαιωθείτε ότι διαβάσατε τις πληροφορίες για τις μεταφράσεις, στο δικό μας Copyright FAQ, [συχνότερα διατυπωμένες ερωτήσεις], και να ελέγξετε την κατάσταση των υπαρχουσών μεταφράσεων αυτού του κειμένου (διαθέσιμες στο http://www.w3.org/QA/translations#switch).

Εισαγωγή

Είτε είστε διευθυντής, κατασκευαστής δικτυακών σελίδων, μέλος ομάδας Μάρκετινγκ ή Επικοινωνιών, είτε ένας μεμονωμένος Web master, έχετε διαβάσει για το ενδιαφέρον σχετικά με τα δικτυακά πρότυπα από πολλές πηγές. Έχετε καταλάβει πως τα πρότυπα αυτά είναι ευεργετικά για τον δικτυακό σας τόπο από άποψη οικονομίας, ευκολίας διαχείρισης και αποδοτικότητας, και έτσι έχετε αποφασίσει να μετατρέψετε στον δικτυακό σας τόπο υιοθετώντας τα συγκεκριμένα πρότυπα.

Δυστυχώς, δεν έχετε βρει έναν οδηγό που να εξηγεί διαδικασίες όπως από πού να ξεκινήσετε και πώς να οργανώσετε αυτή τη αλλαγή του δικτυακού σας τόπου έτσι ώστε αυτός να συμμορφωθεί με τα πρότυπα. Μπορεί να σκέφτεστε πως το γεγονός ότι έχετε ένα μεγάλο δικτυακό τόπο καθιστά αυτόν τον στόχο ανέφικτο. Αν δεν είστε σίγουροι για το τι είναι τα δικτυακά πρότυπα, σας παροτρύνουμε να διαβάσετε για το τι τα δικτυακά πρότυπα πραγματικά σημαίνουν [WEB-QUALITY], πώς να αγοράσετε και να κατασκευάσετε έναν ποιοτικό δικτυακό τόπο [REQ-WEBAGENCY], και γιατί ένας προσβάσιμος δικτυακός τόπος [WAI-PROFIT] είναι αποδοτικός.

Η μέθοδος που προτείνουμε σε αυτό το έγγραφο είναι έγκυρη για δικτυακούς τόπους οποιουδήποτε μεγέθους(;) θα καλύψει τις ανάγκες σας είτε διαχειρίζεστε ένα άτομο, μια μικρή επιχείρηση ή έναν μεγάλο εταιρικό δικτυακό τόπο.

Θα σας καθοδηγήσουμε βήμα προς βήμα –και κάθε βήμα θα είστε σε θέση να το πραγματοποιήσετε ατομικά–: από την ανάλυση του δικού σας υπάρχοντος δικτυακού τόπου ως την οργάνωση του καινούριου δικτυακού σας τόπου. Καθένα από αυτά τα βήματα έχει σχεδιαστεί να υφίσταται χωριστά και όλα τους μπορούν να αναληφθούν σε διάφορες στιγμές, για διαφορετικά επίπεδα, από διαφορετικούς ανθρώπους ανεξαρτήτως του επιπέδου των ικανοτήτων τους, αλλά σε συμφωνία με μια ροή εργασίας.

1. Αποφασίστε τι θα ελέγξετε

Μεγάλος ή μικρός, ο δικτυακός σας τόπος πρέπει αρχικά να εκτιμηθεί σε σχέση με την τήρηση των προτύπων(;) θα υπάρχει πιθανώς ένας ευμεγέθης αριθμός σελίδων που δεν πληρούν τα κριτήρια που έχετε καθορίσει για την ποιότητα του δικτυακού σας τόπου.

Φέρτε σε επαφή τις ομάδες επικοινωνίας, μάρκετινγκ, διαχείρισης και τεχνικής υποστήριξης με σκοπό να καταρτίσουν μια λίστα όλων των πραγμάτων που επιθυμείτε να ελέγξετε στον δικτυακό σας τόπο. Σε αυτή τη φάση, δεν υπάρχει λόγος να βάλετε προτεραιότητα σε αυτά που θα θέλατε να διορθώσετε, αλλά σας παροτρύνουμε να ελέγξετε τουλάχιστον την εγκυρότητα (HTML and CSS), την προσβασιμότητα και τη διεθνοποίηση του δικτυακού σας τόπου. Θα βρείτε κάποιες εξηγήσεις για τις σχετικές τεχνικές αργότερα σε αυτό το άρθρο.

Αυτό το άρθρο περιγράφει μία μέθοδο για να βελτιώσετε το δικτυακό σας τόπο σύμφωνα με τα πρότυπα του W3C, αλλά θα μπορούσατε επίσης να χρησιμοποιήσετε τη στρατηγική αυτή και για άλλες απαιτήσεις με τις οποίες ο δικτυακός σας τόπος πρέπει να συμμορφωθεί. Στην μη εξαντλητική λίστα που ακολουθεί προτείνουμε κάποιες από αυτές τις απαιτήσεις:

Υπάρχει η πιθανότητα εσείς ή η ομάδα σας να μην έχετε τις απαιτούμενες δεξιότητες ή να μην κατανοείτε τα θέματα που αφορούν στον δικτυακό σας τόπο• σε αυτή την περίπτωση, ζητήστε βοήθεια. Προσκαλέστε κάποιον ειδικό σε ζητήματα προσβασιμότητας ή διεθνοποίησης να συμμετάσχει στην ομάδα σας. Για παράδειγμα, με αναφορά στην προσβασιμότητα (πόσο εύκολα μπορούν άνθρωποι με ειδικές ανάγκες να έχουν πρόσβαση στο δικτυακό σας τόπο), μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια μιας τοπικών ενώσεων, λ.χ. της Ένωσης Τυφλών• κατά πάσα πιθανότητα, θα σπεύσουν περιχαρείς να σας βοηθήσουν. Αν είστε μέρος μίας μεγάλης οργάνωσης, είναι πολύ πιθανό να έχετε ανθρώπους με ειδικές ανάγκες στην εταιρεία σας. Ρωτήστε το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού και προτείνετε τη συμμετοχή τους σε αυτό το πρόγραμμα.

2. Αναλύοντας το δικτυακό σας τόπο

Τώρα που έχετε αποφασίσει τι θέλετε να ελέγξετε, πρέπει να καθορίσετε ποια είναι τα τρέχοντα προβλήματα στον δικτυακό σας τόπο. Ένας καλός τρόπος να το κάνετε αυτό είναι πρώτα να καταρτίσετε μια πλήρη λίστα των URIs που ανήκουν στον δικτυακό σας τόπο. Δεν πρόκειται για κάποια περίπλοκη διαδικασία: αρκεί ένα απλό λογισμικό ‘αράχνη’ που ακολουθεί συνδέσμους σελίδων, τους οποίους θα προσθέσετε σε ένα απλό αρχείο κειμένου (π.χ. ένα URI σε μία γραμμή).

Είναι πιθανόν οι τεχνολογίες που έχουν χρησιμοποιηθεί στο δικτυακό σας τόπο να μην είναι προσβάσιμες από ένα λογισμικό ‘αράχνη’(;) αυτό από μόνο του μπορεί να αποτελέσει έναν τρόπο εντοπισμού των δικτυακών σας σελίδων που είναι μη προσβάσιμες. Βασικά, αυτή η διαδικασία θα δείξει ποιες σελίδες δεν καταχωρίζονται από τις μηχανές αναζήτησης, πράγμα που σημαίνει ότι εσείς οι ίδιοι μπλοκάρετε την κυκλοφορία προς τον δικτυακό σας τόπο.

Από τη στιγμή που έχετε φτιάξει τη λίστα, μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε με τον LogValidator [LOG-VALIDATOR], ένα πρόγραμμα ειδικά σχεδιασμένο να βοηθάει τη δική σας διαδικασία ελέγχου. Το LogValidator παίρνει τη λίστα των URIs και την αναλύει σύμφωνα με την ενότητα που έχετε επιλέξει να φορτώνει όταν ξεκινάτε τον έλεγχο σας. (Αυτό το βήμα είναι μέρος της εργασίας της τεχνικής σας ομάδας: συζητήστε με τους τεχνικούς πώς να εφαρμόσετε το πρόγραμμα για τη διαμόρφωση του δικτυακού σας τόπου). Το πρόγραμμα αυτό θα εφαρμόσει για κάθε URI μια σειρά ελέγχων και θα σας δώσει το αντίστοιχο αποτέλεσμα.

Μετά από αυτή την πρώτη ανάλυση, θα έχετε έναν χάρτη της υγείας του δικτυακού σας τόπου, και θα είστε σε θέση να υιοθετήσετε μια στρατηγική για να οργανώσετε την απαραίτητη δουλειά και να διορθώσετε τις σελίδες που έχουν λάθη. Μπορεί να έχετε έναν τεράστιο αριθμό σελίδων που δεν συμμορφώνονται με τα κριτήριά σας. Παραδείγματος χάριν, όλες οι δικτυακές σας σελίδες μπορεί να είναι μη έγκυρα HTML ή XHTML. Αλλά μην ανησυχείτε: αυτό στην πραγματικότητα είναι καλό νέο! Γιατί; Επειδή αν χρησιμοποιείτε έναν μηχανισμό δημιουργίας προσχεδίων ή ένα σύστημα διαχείρισης περιεχομένου για να παράγετε τον δικτυακό σας τόπο, αυτή η ανάλυση δείχνει ότι σίγουρα έχετε λάθη στα προσχέδιά σας.

Η λύση είναι απλή: δεν έχετε παρά να διορθώσετε τα προσχέδια και να τρέξετε ολόκληρο τον έλεγχο ξανά• μπορεί να έχετε λιγότερα λάθη, μπορεί και κανένα. Αν δεν είστε ο κατασκευαστής του μηχανισμού δημιουργίας προσχεδίων, ζητήστε από εκείνους που έχουν δημιουργήσει το CMS [Σύστημα Διαχείρισης Περιεχομένου] για το δικτυακό σας τόπο να το διορθώσουν αναλόγως. Στο μέλλον, όταν θα έρθει η στιγμή να ξανασχεδιάσετε το δικτυακό σας τόπο, ακολουθείστε τις οδηγίες στο κείμενο Αγοράστε δικτυακούς τόπους που συμορφώνονταιμε τα πρότυπα [REQ-WEBAGENCY].

Εάν έχετε ακόμα λάθη στις δικτυακές σελίδες σας μετά από αυτό το πρώτο πέρασμα, μην ανησυχήσετε: ο παρών οδηγός θα σας βοηθήσει να τα διορθώσετε.

Ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα αυτού του πρώτου βήματος είναι ότι σας δίνει μία συγκεκριμένη ιδέα για όλες τις σελίδες μέσα στον τόπο σας, που σημαίνει ότι αν θέλετε να μετακινήσετε μια σελίδα, ή να σβήσετε ένα τμήμα του δικτυακού σας τόπου, θα έχετε μια καλύτερη ιδέα του πώς να ανακατευθύνετε τους επισκέπτες σας στις νέες σελίδες και ως εκ τούτου να μην χάσετε κίνηση ερχόμενη από εξωτερικούς συνδέσμους (όπως εκείνους από άλλους δικτυακούς τόπους και μηχανές αναζήτησης). Θυμηθείτε, τα έξυπνα URIs δεν σπάνε.

3. Οργανώνοντας την εργασία

Τώρα έχετε μία λίστα με όλες τις σελίδες που δεν είναι έγκυρες, ή που έχουν άλλα προβλήματα ή λάθη. Δεν έχει σημασία αν η λίστα αυτή είναι μεγάλη ή μικρή, καθώς αυτό δεν θα αλλάξει τη μέθοδο που εξηγείται εδώ. Η πρώτη αρχή είναι απλή: "Μην διορθώνετε! Βελτιώστε και οργανώστε την εργασία σας".

Δεν είναι καθόλου απαραίτητο να διορθώσετε με τη μία ολόκληρο τον δικτυακό σας τόπο, κι αυτό για δύο βασικούς λόγους:

Επιπλέον, μην προσπαθήσετε να διορθώσετε μια συγκεκριμένη κατηγορία προβλημάτων από μόνη της, αφήνοντας ταυτόχρονα τα άλλα προβλήματα μέχρι η συγκεκριμένη διαδικασία διόρθωσης να έχει τελειώσει. Για παράδειγμα, αν θέλετε να κάνετε τις σελίδες html έγκυρες, και επίσης να τις κάνετε προσβάσιμες, κάνετε και τις δύο διορθώσεις ταυτόχρονα. Αν τις κάνετε τη μια μετά την άλλη, κατά τη διάρκεια ενός επακόλουθου κύκλου διορθώσεων μπορεί να εισαγάγετε νέα προβλήματα και να επηρεάσετε δυσμενώς τα καλά αποτελέσματα του προηγούμενου κύκλου διορθώσεων.

Επομένως: μην προσπαθήσετε να κάνετε τις διορθώσεις με τη μία, και μην οργανώσετε τις διορθώσεις κατά κύκλους. Αντ’ αυτών, βελτιώστε τη διαδικασία σας.

Το κλειδί στην επιτυχία αυτής της μεθόδου είναι να παραμένετε ρεαλιστές όταν έρχεται η στιγμή να πάρετε αποφάσεις, και να εξασφαλίσετε ότι αυτές οι αποφάσεις θα αποφέρουν θετικά αποτελέσματα. Αν θέλετε να βελτιώσετε τις δικτυακές σας σελίδες, πρέπει να υπολογίσετε πόσος χρόνος χρειάζεται ανά σελίδα για να λυθούν όλα τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί. Δοκιμάστε να υπολογίσετε το απαιτούμενο χρόνο για ένα δείγμα ενεργών δικτυακών σελίδων που έχουν κοινά προβλήματα μέσα στο δικτυακό σας τόπο, και βρείτε τους ανθρώπους με τις κατάλληλες δεξιότητες και τους αντίστοιχους πόρους μέσα στη ροή εργασίας του δικτυακού σας τόπου.

Όταν θα έχετε καθορίσει το σύνολο του χρόνου που χρειάζεται για μερικές σελίδες, θα είστε σε θέση να αποφασίσετε ακριβέστερα πόσους πόρους και άτομα θα πρέπει να διαθέσετε για αυτόν τον στόχο, όπως επίσης και πόσες σελίδες μπορείτε να διορθώσετε πραγματικά ανά ημέρα.

Σας παροτρύνουμε να διορθώνετε σε καθημερινή βάση παρά σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα είναι πιο εύκολο για τον υπεύθυνο για αυτή τη δουλειά να προγραμματίσει το χρόνο για τη διαδικασία διόρθωσης, και θα πάρει λιγότερο χρόνο ανά ημέρα παρά ανά εβδομάδα. Είναι ευκολότερο και λιγότερο επιβαρυντικό να διορθώνει κανείς 5 σελίδες την ημέρα, παρά 25 σελίδες σε μία ημέρα μιας εργασιακής εβδομάδας

Να προγραμματίζετε συχνές συναντήσεις με την ομάδα που θα είναι υπεύθυνη για αυτές τις δουλειές(;) να συγκεντρώνετε τις απόψεις τους, τα επιχειρήματα και τις σχετικές εμπειρίες τους. Αυτό θα σας βοηθήσει να προσδιορίσετε αν τα επαναλαμβανόμενα προβλήματα προέρχονται από το CMS ή από τη διαδικασία που χρησιμοποιείτε για την επεξεργασία των δικτυακών σας σελίδων. Θα είστε σε θέση να βελτιώσετε ταυτόχρονα και τη διαδικασία και την ποιότητα των εργαλείων που χρησιμοποιείτε.

Μετά από κάποιο διάστημα, και με την εμπειρία που θα έχετε κερδίσει από την εφαρμογή αυτής της μεθόδου, θα είστε σε θέση να καθορίσετε τα ορόσημα του δικτυακού σας τόπου. Για παράδειγμα, θα μπορείτε να ορίσετε ότι το 50% των επισκεπτών στον δικτυακό σας τόπο θα φθάνει σε σελίδες που συμμορφώνονται με τα ποιοτικά κριτήρια που έχετε καθορίσει. Όταν αυτός ο στόχος επιτευχθεί, θα μπορείτε να ανεβάσετε το ποσοστό στο 60% και ούτω καθ’ εξής. Οτιδήποτε αποφασίσετε να ελέγξετε ή να επιτύχετε, κρατήστε το σε λογικό πλαίσιο και σε μικρή κλίμακα(;) αυτή η μέθοδος έχει να κάνει με το πώς να επιτύχετε συνεχόμενη αλλά εφικτή πρόοδο και βελτίωση.

Για να επιτύχει πραγματικά αυτό το πρόγραμμα, πρέπει να ενσωματώσετε καθέναν που αποτελεί μέρος της διαδικασίας δημοσίευσης μέσα σε αυτή τη διαδικασία. Κατανοώντας τα εργαλεία, οι ήδη χρησιμοποιούμενες μέθοδοι θα σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε πού προκύπτουν τα προβλήματα: λ.χ., πρόκειται για πρόβλημα με το εργαλείο ή για πρόβλημα με το άτομο που χρησιμοποιεί το εργαλείο; Όταν ένα συγγραφικό εργαλείο εισάγει προβλήματα στις σελίδες σας, θα σας βοηθήσει να συγκεντρώσετε σχόλια και να διαπραγματευτείτε με τους δημιουργούς των εργαλείων, έτσι ώστε να βελτιώσουν το λογισμικό τους. Αυτή η διαδικασία είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματική στο πλαίσιο μιας μεγάλης εταιρείας όπου υπάρχουν πολλοί χρήστες(;) πρόκειται για έναν εξυπνότερο τρόπο να εξασφαλίσει κανείς ότι οι βελτιώσεις θα γίνουν.

Δημοσιεύστε τις βελτιώσεις, τουλάχιστον μεταξύ της ομάδας, αν όχι δημόσια. Η δημοσίευση θα δείξει την πρόοδό σας και θα ενθαρρύνει όλους τους εμπλεκόμενους να συνεχίσουν. Αν έχετε εντοπίσει τα προβλήματα που υπάρχουν στο σύστημα δημοσίευσης σας, από δω και πέρα δεν μπορείτε παρά να το βελτιώσετε.

4. Πώς μπορείτε να βελτιώσετε τον τόπο σας?

Ο LogValidator [LOG-VALIDATOR], που έχει ήδη αναφερθεί σε αυτό το άρθρο, θα σας βοηθήσει για να βελτιώσετε τον τόπο σας εντοπίζοντας τα ελαττωματικά μέρη του δικτυακού σας τόπου. Στη ρύθμιση της προεπιλογής του, αυτό το εργαλείο έχει σχεδιαστεί για να ελέγχει προοδευτικά την εγκυρότητα των HTML εγγράφων. Η βασική του αρχή είναι εξαιρετικά σαφής: από ένα αρχείο καταγραφής συμβάντων ενός εξυπηρετητή του Παγκόσμιου Ιστού, συλλέγει τα αποτελέσματα, ταξινομεί τις σελίδες ανάλογα με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα ανά ημέρα, παίρνει τις πρώτες n σελίδες της προκύπτουσας ταξινόμησης (όπου n, ένας αριθμός που εσείς καθορίζετε), και τις στέλνει στον Μηχανισμό Ελέγχου Σήμανσης του W3C . Μετά από αυτό, θα σας επιστρέψει τα αποτελέσματα αυτής της επικύρωσης.

Ποια είναι τα οφέλη; Με αυτόν τον τρόπο, διορθώνετε πρώτα τις σελίδες με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και εκτιμάτε την ποιότητα του δικτυακού σας τόπου από αυτή άποψη, και όχι από την άποψη του απόλυτου αριθμού των σελίδων.

Ο LogValidator έχει μία ανοικτή και αρθρωτή αρχιτεκτονική γραμμένη σε Perl• έτσι, μπορείτε εσείς να αναπτύξετε τις ενότητες που θέλετε να προσθέσετε για δικούς σας λόγους. Παραδείγματος χάριν, μπορείτε να αναπτύξετε έναν ορθογράφο, ή μια ενότητα που ελέγχει εάν το λογότυπο και οι υποσημειούμενες πληροφορίες είναι σωστές μέσα στις σελίδες σας• ακόμα, θα μπορούσατε να έχετε μία ενότητα που ελέγχει για σπασμένους συνδέσμους μέσα στον τόπο σας. Τέλος, είναι ένα εργαλείο που εγκαθίσταται εύκολα και αποτελεί μέρος του αρχείου CPAN.

Οι δυνατότητές του είναι άπειρες, αλλά καλύτερα να τις αντιμετωπίσετε ρεαλιστικά με βάση τους στόχους σας.

Έχοντας υιοθετήσει τη χρήση του LogValidator, υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να προχωρήσετε και να αναλύσετε τα αποτελέσματα που έχουν επιστραφεί από τον LogValidator. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να στήσετε μία εσωτερική λίστα ηλεκτρονικής επικοινωνίας, όπου η καινούρια ομάδα εξασφάλισης ποιότητας του δικτυακού σας τόπου λαμβάνουν μία λίστα από URIs που χρειάζονται προσοχή κάθε πρωί, και η ομάδα σας θα πρέπει είτε να τροποποιήσει το περιεχόμενο είτε να αναφέρει αν η πηγή του προβλήματος βρίσκεται κάπου αλλού.

5. Ανασκόπηση

Αυτή η βήμα προς βήμα μέθοδος σας βοηθάει να διατηρήσετε την ποιότητα του δικτυακού σας τόπου, αλλά ακόμα κι έτσι θα πρέπει να την επιβεβαιώνετε σε καθημερινή βάση αν τα προβλήματα επαναπροκύπτουν.

Κάθε τόσο (κάθε τρεις μήνες, για παράδειγμα), να ξανατρέχετε ολόκληρη την ανάλυση. Αυτό θα σας βοηθήσει να μάθετε αν έχετε κάνει κάποια πρόοδο στη γενική ποιότητα του δικτυακού σας τόπου και επίσης να καθορίσετε ποια είναι τα προβλήματα που σχετίζονται με τους μηχανισμούς δημιουργίας προσχεδίων. Θα σας βοηθήσει επίσης να επιτύχετε τους στόχους που είχατε θέσει εξαρχής. Αν η ποιότητα του δικτυακού σας τόπου δεν βελτιώνεται, θα πρέπει να διορθώσετε κάτι στη διαδικασία σας.

Τέλος, το να δείξετε την πρόοδο που έχετε κάνει στους ανθρώπους που αναμείχθηκαν σε αυτή την προσπάθεια, θα αποτελέσει μια ανταμοιβή για τους κόπους της ομάδας σας. Σιγά-σιγά θα αποκτήσετε εμπειρία που θα είναι ευεργετική για τον οργανισμό σας. Την ίδια στιγμή που μελετάτε αυτή την ανασκόπηση, συντάξτε μια λίστα όλων όσων έχουν γίνει και δημοσιεύστε τα. Αυτή η δημοσίευση θα αποτελέσει το ενημερωμένο εγχειρίδιο για την ποιότητα του δικτυακού σας τόπου.

Συχνά, έχετε έναν στυλιστικό οδηγό μέσα στην εταιρεία σας ο οποίος καθορίζει την πολιτική για τα χρώματα της εταιρείας και το λογότυπό της. Προσθέστε σε αυτόν τον οδηγό τις απλές τεχνικές που θα βοηθήσουν τους εμπλεκόμενους να βελτιώσουν το δικτυακό σας τόπο όταν ένα λάθος εντοπίζεται.

6. Διατηρώντας το επίπεδο της ποιότητας

Η μέθοδος που περιγράφεται σε αυτό τον οδηγό είναι δυναμική και δεν είναι μυστική(;) πρέπει να εξελιχθεί με τις ανάγκες σας. Αν η διαδικασία δημοσίευσης που χρησιμοποιείτε έχει απαιτήσεις που δεν είναι πλέον σχετικές, ή νέες απαιτήσεις έχουν προστεθεί, θα είναι απαραίτητο να προσαρμόσετε τη διαδικασία αυτή, και επομένως τη διαδικασία σας διασφάλισης της ποιότητας.

Η λύση για την εκτίμηση και τη βελτίωση της ποιότητας που έχουμε προτείνει εδώ είναι χωρισμένη σε στοιχεία που δεν επηρεάζουν το ένα το άλλο, επομένως μπορείτε να αφαιρέσετε τα στοιχεία που δεν χρειάζεστε πλέον και να προσθέσετε καινούρια στοιχεία όπου είναι αναγκαίο.

Ενδέχεται να σας τύχει ένα πρόβλημα στο οποίο δεν μπορεί να δοθεί μια πρακτική άμεση λύση επειδή είναι αδύνατον να το διορθώσετε από μόνοι σας. Παραδείγματος χάριν, μπορεί να χρησιμοποιείτε ένα εργαλείο δημοσίευσης, ένα συγγραφικό εργαλείο που δεν παράγει έγκυρο κώδικα. Έχετε δοκιμάσει πολλές μεθόδους, έχετε δοκιμάσει εναλλακτικές προσεγγίσεις, αλλά καμία δεν λειτούργησε. Είναι απολύτως απαραίτητο να συγκεντρώσετε τις σχετικές πληροφορίες και να τις στείλετε στην εταιρεία παραγωγής του προϊόντος, όχι ατομικά, αλλά με την υπογραφή της εταιρείας της οποίας είστε μέρος. Αντιπροσωπεύετε ένα κομμάτι της αγοράς, συνεπώς η εταιρεία του προβληματικού συγγραφικού εργαλείου θα σας ακούσει.

Για να διατηρήσετε την ποιότητα του τόπου σας, θα πρέπει να ανταμείψετε τους καλούς εσωτερικούς συντάκτες και να βοηθήσετε αυτούς που έχουν περισσότερες δυσκολίες. Δεν θα υπάρξει καμία επιτυχία αν οι χρήστες σας δε δουν τα πλεονεκτήματα της μεθόδου που έχετε επιλέξει. Προσκαλέστε τους, ενθαρρύνετέ τους να αναφέρουν οποιαδήποτε προβλήματα σχετίζονται με τη διαδικασία, με τα εργαλεία, κ.λπ. Αυτή η αντιμετώπιση θα βελτιώσει τον οργανισμό συνολικά.

Επίλογος

Αυτή η μέθοδος είναι απλή και έχει εφαρμοστεί για χρόνια στο W3C μόνο για το μέρος της HTML και έχει βοηθήσει στη διατήρηση της εγκυρότητας όλων των δικτυακών σελίδων. Αυτή η μέθοδος μπορεί να αποδειχτεί πολύ ισχυρή αν τη χρησιμοποιήσετε στην εταιρεία ή την ομάδα σας.

Ευχαριστίες

Ευχαριστούμε τους Olivier Théreaux, Stephanie Troeth, Denis Boudreau για την επισκόπηση αυτού του άρθρου, καθώς όλους όσοι περιλαμβάνονται στην public-evangelist λίστα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.

Παραπομπές

[LOG-VALIDATOR]
Thereaux, O., LogValidator Τεκμηρίωση, W3C, 2003.
[REQ-WEBAGENCY]
Hazaël-Massieux, D., Buy standards compliant web sites, W3C, July 2002.
[WAI-PROFIT]
Βοηθητικά Οφέλη του Προσβάσιμου Δικτυακού Σχεδίου , W3C/WAI's Education and Outreach Working Group, W3C, 2002.
[WEB-QUALITY]
Dubost, K., Ο δικτυακός μου τόπος ακολουθεί τα πρότυπα! Ο δικός σας;, W3C, April 2002.
[XPWEB]
Wallace, D., Raggett, I., Aufgang, J., Ακραίος Προγραμματισμός για τα Δικτυακά Προγράμματα, Addison-Wesley, 2003.

Λεξιλόγιο

εγκυρότητα, έγκυρος
Μια δικτυακή σελίδα της οποίας ο κώδικας συμμορφώνεται με ένα πρότυπο. Αυτό το πρότυπο καθορίζει τη χρήση της σήμανσης του κειμένου σας, με τρόπο παρόμοιο με τη σωστή γραμματική μιας γλώσσας. Μια έγκυρη δικτυακή σελίδα είναι η σελίδα που σέβεται αυτή τη γραμματική, όπως μία έκθεση που δεν έχει καθόλου ορθογραφικά ή γραμματικά λάθη.
προσβασιμότητα
Δικτυακή προσβασιμότητα σημαίνει την πρόσβαση στο δίκτυο από τον καθένα, ανεξαρτήτως ειδικών αναγκών.
validator
Ο validator είναι ένα εργαλείο για να ελέγχει την εγκυρότητα μιας δικτυακής σελίδας. Για παράδειγμα, για να ελέγξετε την εγκυρότητα ενός html εγγράφου μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Μηχανισμό Ελέγχου Σήμανσης του W3C
διεθνοποίηση
Η Δικτυακή Διεθνοποίηση επιτρέπει και καθιστά εύκολη τη χρήση του δικτυακού σας τόπου από ανθρώπους με διαφορετική γλώσσα, διαφορετική γραφή και διαφορετική κουλτούρα.

Valid XHTML 1.0!
Created Date: 2003-03-28 by Karl Dubost >karl@w3.org>
Last modified $Date: 2003/06/26 21:41:23 $ by $Author: kdubost $

Copyright © 2000-2003 W3C® (MIT, ERCIM, Keio), All Rights Reserved. W3C liability, trademark, document use and software licensing rules apply. Your interactions with this site are in accordance with our public and Member privacy statements.