«Ήχος, Φύση και Δημιουργία στη Μουσική Εκπαίδευση»

Θερινή Ακαδημία Μουσικής Παιδαγωγικής 2013

27-28-29-30 Ιουνίου 2013

 

Αρχική

Πρόγραμμα

Περιγραφή Σεμιναρίων

Διδάσκοντες

Εγγραφή

Διαμονή Όροι και Προϋποθέσεις Πληροφορίες Φωτογραφίες
Περιγραφή σεμιναρίων

Ιωάννα Ετμεκτσόγλου: «Εισαγωγή στην Ακουστική Οικολογία με έμφαση στην παιδαγωγική της διάσταση»

Το εργαστήριο θα εισάγει τους συμμετέχοντες στον διεπιστημονικό και μουσικό τομέα της Ακουστικής Οικολογίας. Θα γίνει σύντομη εξέταση της ιστορικής εξέλιξης του τομέα με αναφορές σε έρευνα, εφαρμογές, μουσική δημιουργία καθώς και σε πιθανές κοινωνικές και οικολογικές παραμέτρους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παιδαγωγική διάσταση της Ακουστικής Οικολογίας με παραδείγματα εφαρμογών της στη μουσική εκπαίδευση. Οι συμμετέχοντες θα εξασκηθούν στη χρήση σχετικής ορολογίας μέσα από ακροάσεις, ασκήσεις, παιχνίδια καθώς και μέσα από ηχοπεριπάτους.

Κατερίνα Τζεδάκη: «Ηχητικός Περίπατος»

Στο εργαστήριο αυτό οι συμμετέχοντες θα προσεγγίσουν μέσα από την πρακτική άσκηση του ηχητικού περιπάτου την μουσική που κρύβεται στην καθημερινότητα μας. Όλοι οι ήχοι, σύντομοι ή μακρείς, δυνατοί ή ανεπαίσθητοι, ευχάριστοι ή ενοχλητικοί, φυσικοί ή μηχανικοί, αποτελούν εκτός από ενδείξεις για τις δραστηριότητες στο περιβάλλον μας και μέρος μιας αέναης μουσικής σύνθεσης στην οποία και εμείς μετέχουμε με διάφορους τρόπους. Στόχοι της δραστηριότητας αυτής είναι: η αύξηση της συγκέντρωσης της προσοχής, η ενίσχυση της μουσικής μνήμης, η ανάπτυξη της ικανότητας αλλαγής της εστίασης σε διαφορετικά ηχητικά ερεθίσματα, η βιωματική κατανόηση της ηχοποικιλότητας στο περιβάλλον, η συνειδητή δημιουργική ακρόαση και η κάθαρση της ακοής.

Ιωάννα Ετμεκτσόγλου: «Βουτιά στους ήχους της θάλασσας»

Αν κάναμε μια φανταστική βουτιά μέσα στο βυθό της θάλασσας, τι ήχους θα ακούγαμε; Τι ήχους κάνουν τα ψάρια και τα θαλάσσια θηλαστικά; Γιατί χρησιμοποιούν τους ήχους; Τι είναι το βιολογικό και το τεχνητό SONAR και πώς τα χρησιμοποιούν τα θαλάσσια θηλαστικά και ο άνθρωπος; Πώς ακούγονται μέσα στο βυθό οι ήχοι που κάνουμε εμείς οι άνθρωποι με τις διάφορες δραστηριότητές μας και πώς επηρεάζουν τους οργανισμούς του βυθού; Μέσα από παιχνίδια με ήχους, εικόνες και κίνηση, αποσπάσματα από το βίντεο “Sea of Sound” του Cornell Lab of Ornithology, πειραματισμούς με υδρόφωνα αλλά και με το τραγούδι της Φάλαινας Τιτίκας και της κόρης της Λελάς, οι συμμετέχοντες θα ευαισθητοποιηθούν στον πλούσιο ηχητικό κόσμο του βυθού της θάλασσας, θα εξερευνήσουν τις δημιουργικές και παιδαγωγικές του δυνατότητες για το μάθημα της μουσικής και θα προβληματιστούν για το πώς μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης σε παιδιά και ενήλικους.

 

Ιωάννα Ετμεκτσόγλου: «Καλέσματα και Τραγούδια των Πουλιών ως μέσον για αντιληπτική μάθηση, μουσική δημιουργία και περιβαλλοντική εκπαίδευση»

Τα καλέσματα και τα τραγούδια των πουλιών αποτελούν σημαντικό στοιχείο των ηχοτοπίων της φύσης αλλά ακόμα και της πόλης. Είναι δυνατόν να προσεγγισθούν ως μηνύματα προς αποκωδικοποίηση αλλά και για τα μουσικά τους χαρακτηριστικά. Στην παρουσίαση-εργαστήριο μέσα από βίντεο και ακροάσεις ήχων πουλιών, οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν για τη σημασία του ήχου στην επικοινωνία των πουλιών μέσα από την εξέταση διαφόρων τύπων καλεσμάτων και τραγουδιών. Θα πειραματιστούν στην αναγνώριση γνωστών πουλιών από τους ήχους τους και μέσα από σχετικές ακουστικές ασκήσεις και παιχνίδια θα πάρουν ιδέες για το πώς οι ήχοι των πουλιών είναι δυνατόν να λειτουργήσουν στην εκπαίδευση ως ερεθίσματα για ακουστικές ασκήσεις - σοφλέζ, ως υλικό για σύνθεση και μουσικό αυτοσχεδιασμό αλλά και ως έναυσμα για κατανόηση, εκτίμηση και προστασία του περιβάλλοντος.

Ζωή Διονυσίου: «Από την εικαστική τέχνη στη μουσική δημιουργία»

Εργαστήριο εμπνευσμένο από τα έργα της Εθνικής Πινακοθήκης του Παραρτήματος Κέρκυρας. Τι ηχητικά μηνύματα αντιλαμβανόμαστε ως θεατές ενός έργου τέχνης; Τι μουσικούς συνειρμούς προκαλεί και πώς ενεργοποιεί τη μουσική εμπειρία του θεατή; Πώς οι ήχοι της φύσης μπορούν να αποτυπωθούν σε ένα εικαστικό έργο; Τα έργα του Παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κέρκυρα αποτελούν την αφορμή για να ταξιδέψουμε μουσικά επιχειρώντας μία περιγραφική, αφηρημένη ή φανταστική απεικόνιση των ήχων του έργου.

Τζίνα Γιωτάκη: «Από την εικαστική τέχνη στη χορογραφική δημιουργία»

Το εργαστήριο περιλαμβάνει κινητικούς αυτοσχεδιασμούς και δημιουργικές δραστηριότητες βασισμένες σε έργα της Εθνικής Πινακοθήκης του Παραρτήματος Κέρκυρας. Οι συμμετέχοντες, μέσα από την κίνηση, θα μελετήσουν φόρμες, μοτίβα, χρώμα, διαστάσεις αλλά και το χώρο ως φυσικό ή δομημένο περιβάλλον όπως πηγάζουν από τα έργα και θα τα αποδώσουν κινητικά σε σύντομες χορογραφικές συνθέσεις. Θα γίνει αναφορά σε ζητήματα σύνθεσης, όπως για παράδειγμα στο πώς επιτυγχάνεται συνοχή στο εικαστικό ή το χορογραφικό έργο. Οι δραστηριότητες θα εστιάσουν επίσης στην εφαρμογή της δημιουργικής διαδικασίας της χορογραφίας με παιδαγωγικό στόχο.

Ιωάννα Ετμεκτσόγλου: «Ο μουσικός αυτοσχεδιασμός ηχοτοπίου ως ψυχολογική και παιδαγωγική βιωματική προσέγγιση»

Ο ήχος διαποτίζει τα βιώματα των ανθρώπων και των άλλων ειδών που μοιράζονται κάθε οικοσύστημα. Η μουσική - οργανωμένος ήχος που γίνεται αντιληπτός από ένα ή περισσότερα είδη - είναι αποτέλεσμα μιας δημιουργικής επεξεργασίας του ηχητικού υλικού. Ο Προετοιμασμένος Μουσικός Αυτοσχεδιασμός Ηχοτοπίου, με τη μορφή που προτείνεται εδώ, είναι μια μουσική, δυναμική προσέγγιση της ζωής μέσα σε ένα οικοσύστημα, μια δημιουργική βιωματική εμπειρία η οποία τροφοδοτείται από την επιστημονική γνώση αλλά και παράγει γνώση μέσω της τέχνης της μουσικής. Το σεμινάριο περιλαμβάνει γνωριμία με τους όρους και τις τεχνικές της ακουστικής Οικολογίας, ηχητικό περίπατο στη φύση, προβολή οπτικοακουστικού υλικού και αναπαραστάσεις του αρχικού ηχοτοπίου μέσα από αυτοσχεδιασμό και μουσική δημιουργία. Οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν τι είναι και πού βασίζεται ο Προετοιμασμένος Μουσικός Αυτοσχεδιασμός Ηχοτοπίου (ΠΜΑΗ) και θα ασκηθούν στο πώς να προετοιμάζουν και να παρουσιάζουν μουσικούς αυτοσχεδιασμούς ηχοτοπίου.

Ζωή Διονυσίου: «Η φύση και ο κύκλος της ζωής στα ελληνικά παραδοσιακά παιδικά τραγούδια: Μεταδίδοντας τα υλικά και τα άυλα ενός μουσικού πολιτισμού από το χθες στο σήμερα»

Τα ελληνικά παραδοσιακά παιδικά τραγούδια (νανουρίσματα, ταχταρίσματα, παιχνιδοτράγουδα, κάλαντα, αγυρμοί, σκωπτικά τραγούδια) αντικατοπτρίζουν ποικιλοτρόπως τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση στην παραδοσιακή κοινωνία. Εκτός από το ότι στα τραγούδια αντανακλώνται τα βιώματα των παιδιών, μέσα από αυτή τη ζωντανή παράδοση τα παιδιά καταφέρνουν να αντιληφθούν και να βιώσουν τον κύκλο της ζωής με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στο σεμινάριο θα αναφερθούμε σε κάποια από τα μουσικά και κοινωνικο-πολιτισμικά χαρακτηριστικά του ελληνικού παιδικού τραγουδιού, καθώς και στο αν και πώς μπορούν αυτά να μεταφερθούν στη σύγχρονη μουσική εκπαίδευση. Μπορεί η παράδοση να διδαχθεί; Διδάσκοντας παραδοσιακή μουσική συμπεριλαμβάνονται τα υλικά και άυλα στοιχεία του παραδοσιακού πολιτισμού, ή συνήθως περιοριζόμαστε μόνο στα υλικά; Είναι δυνατόν να διδαχθούν τα άυλα αυτά στοιχεία; Σε μία σύγχρονη εκπαίδευση που στο επίκεντρό της έχει το μαθητή και στόχο την ολοκλήρωση και εξέλιξή του, μπορεί η παραδοσιακή μουσική να αποτελεί μία καινοτόμο και χρήσιμη πρόταση στη σημερινή τάξη μουσικής; Δημιουργικές δραστηριότητες ακρόασης, εκτέλεσης και αυτοσχεδιασμού στην διδασκαλία παραδοσιακής μουσικής.

Carole de Haut-Darwiche, «Η μουσική είναι ήχοι, ήχοι γύρω μας, είτε βρισκόμαστε μέσα είτε έξω από αυτούς»

Στόχος του εργαστηρίου είναι να μοιραστούν οι συμμετέχοντες μουσικές εμπειρίες μέσα από παιχνίδια ήχων που προέρχονται από την εξερεύνηση των ήχων του σώματος. Θα γίνουν δραστηριότητες εντός και εκτός της αίθουσας, σε εξωτερικό χώρο. Κάποιοι όροι που θα επεξεργαστούμε στο ταξίδι μας στους ήχους είναι: η αίσθηση, η εξερεύνηση, η φαντασία. Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου θα εστιάσουμε στην παιδική και σχολική ηλικία και θα εξερευνήσουμε ποιος είναι ο ρόλος των ενηλίκων στη μουσική και ακουστική ανάπτυξη των παιδιών. Θα γίνει προβολή οπτικοακουστικού υλικού που σχετίζεται με τη δραστηριότητα της διδάσκουσας. Το σεμινάριο θα γίνει στη γαλλική γλώσσα με ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική. Η παρουσία στο σεμινάριο της Carole de Haut- Darwiche πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Προγράμματος GRUNDVIG - Listening Cities.